۰
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۷
«مردم سالاری» رفتار اصولگرايان در مرحله دوم انتخابات رياست جمهوری را بررسی می کند

ترس تندروها از شکست بزرگ

از زمان آغاز فرآيند انتخابات رياست جمهوري در روز جمعه گذشته، همگان بر اين تصور بودند که يا مسعود پزشکيان در دور اول کار را تمام مي‌کند يا در مرحله دوم رقيب محمدباقر قاليباف خواهد بود. اما برخلاف تصور تا اواسط روز در شعب اخذ راي افراد زيادي ديده نشد و تقريبا به غير چند صندوق خاص که آن مکان دوربين‌هاي تلويزيوني حضور داشتند، که تعدادي مشخصي از افراد براي راي دادن آمده بودند، تقريبا تمامي صندوق‌ها خالي از راي دهنده بود.
ترس تندروها از شکست بزرگ
گروه سياسي- رحمان زين الدين: از زمان آغاز فرآيند انتخابات رياست جمهوري در روز جمعه گذشته، همگان بر اين تصور بودند که يا مسعود پزشکيان در دور اول کار را تمام مي‌کند يا در مرحله دوم رقيب محمدباقر قاليباف خواهد بود. اما برخلاف تصور تا اواسط روز در شعب اخذ راي افراد زيادي ديده نشد و تقريبا به غير چند صندوق خاص که آن مکان دوربين‌هاي تلويزيوني حضور داشتند، که تعدادي مشخصي از افراد براي راي دادن آمده بودند، تقريبا تمامي صندوق‌ها خالي از راي دهنده بود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،خبرهايي که از صندوق‌هاي اخذ راي در سراسر کشور تا ظهر مي‌رسيد، اخبار نگران کننده اي را به همراه داشت و اينگونه برداشت مي‌شد که نه فقط قاليباف که حتي پزشکيان نيز نمي‌تواند در دوم با سعيد جليلي رقابت داشته باشد.
از همان بعد ازظهر که اين اخبار در فضاي مجازي و دهان به دهان شروع به انتشار کرد، ناگهان شاهد موج حضور گسترده در پاي صندوق‌هاي راي را شاهد بوديم و ديدم که از ساعت 6 عصر تا 12 شب مردم براي راي دادن به صندوق‌ها هجوم بردند تا پزشکيان توانست راي اول را کسب کند و قدري خيال نگران مردم را براي حداقل يک هفته راحت کند.
شگفتي‌هاي فراواني بعد از اعلام نتايج انتخابات رخ داد و همگان بخصوص جامعه شناسان و کارشناسان سياسي کشور را بهت زده کرد.
نشنيدن صداي مردم
اينکه 60 درصد مردم راي نداده اند و به نظام سياسي معترض هستند جاي خود دارد، اما اينکه 80 درصد مردم اصولگرايان را واجد حکومت داري نمي‌دانند نيز قابل تامل است. يعني حتي بخش بزرگي از افرادي که در سال 1400 به مرحوم رئيسي راي دادند، اينبار راي خود را پس گرفته‌اند و معترض وضع موجودند.
البته اين روند از انتخابات سال 98 آغاز شد، که دلايل متعددي را مي‌توان براي آن شمرد که مهمترين آن نشيندن صداي مردم معترض بود بخصوص پس از حوادث شهريور 1400 که خيل عظيمي از نسل (Z) که اتفاقات دوم خرداد سال 76 را تجربه نکرده بودند.
در هر حال قاليباف به دور دوم نرفت و دوباره راهي بهارستان شد اما در بيانيه‌اي که بيشتر به نظر مي‌رسد فرماليته باشد و از روي اجبار آنرا نگاشته، از تمامي اعضاي ستاد و طرفدارانش خواست که به جليلي راي دهند اما بخشي از ستاد وي قبل از انتشار اين بيانيه به ستادهاي پزشکيان پيوسته بودند و بخشي ديگر نيز به احتمال قريب به يقين در دور دوم مشارکت نخواهند کرد. البته تعداد اندکي نيز راي خود را در سبد جليلي خواهند انداخت.
در همين زمان اخباري منتشر شد که روساي ستادهاي کانديداهاي پوششي و غير پوششي اصولگرايان دور يک ميز جمع شده اند و به دنبال راهکاري براي ادامه مسير انتخابات هستند. راهکارهايي از جنس تخريب، تهمت، افترا، دروغ و ....
استفاده از امکانات دولتي براي تبليغ جليلي
به نظر مي‌رسد که اين تصميم بيشتر به اضطرابي بر مي‌گردد که در ميان اصولگرايان در حال نوسان است.
اصولگرايان تمامي آنچه دارند و از انچه مي‌توانند استفاده و سوء استفاده کنند از جمله امکانات دولتي  و توزيع مرغ و گوشت در مناطق محروم براي خريدن راي و مقامات اجرايي و حتي رسانه‌هاي دولتي و غيردولتي را پاي انتخابات آورده است تا به آنچه مي‌خواهد برسد.
استفاده بي حد و حصر از امکانات و توليد محتواي‌هايي که بيشتر در آنها لجن پراکني و از الفاظ رکيک استفاده شده است، نشان مي‌دهد اصولگرايان به روش‌هاي ناپسندي روي آورده اند که شايد نسخه همان کانديداي سوپر پوششي باشد. زيرا وي در مناظرات از اين روش بيشتر استفاده مي‌کرد.
خود آنها هم مي‌دانند که اين مطالب و سخنان به هرکه بچسبد به پزشکيان نمي‌چسبد، اما سعي در وارونه جلوه دادن واقعيات مي‌کنند البته آنها به دنبال اين نيستند که آنچه مردم درباره آنها مي‌پندارند را منکر شوند، اما بيشتر به دنبال فرار روبه جلو هستند تا اصل موضوع در فضاي غبار آلود پشت سر آنها گم شود. در اصل آنها به دنبال تاريک ماندن تفکرات خود هستند تا مردم نتوانند بر اين نظرات نوري بتابانند و از اسرار آنها باخبر شوند.
اين افراد نان خود را در عدم حضور مردم در پاي صندوق‌هاي راي مي‌دانند و حتي به اين فکر نمي‌کنند که اگر فردا روزي، مردمي که امروز راي نداده‌اند، (مانند روز جمعه که 60 درصد مشارکت نکردند) چگونه مي‌خواهند آنها را براي حکومت داري خود متقاعد کنند.
البته اصولگرايان نمي‌دانند که با وجود فضاي مجازي، ديگر به راحتي تفکرات مردم تغيير نمي‌کند، نسل جديد خواسته‌هاي متفاوتي دارد و نمي‌خواهد روش‌ها و خواسته‌هاي پدران خود را ادامه دهد. بايد به سخنان نسل جديد گوش داد و به آنها تضمين داد که خواسته‌هاي آنها را مي‌توان جامعه عمل پوشانيد و براي اين کار بايد سينه به سينه و دهان به دهان تبليغ کرد و آنها را با استدالا‌هاي منطفي مجاب کرد که اگر در پاي صندوق‌ها براي راي به پزشکيان حضور نيابند، اوضاع کشور از آنچه که شما مي‌بينيد
ترسناک‌تر خواهد شد.
کد مطلب: 218814
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *